www.solhisharif.com

Redha-Mu Kemuncak Impianku…

ISU MODUL ESQ 165: ‘SPIRITUAL FILTER’ DARI ALLAH SWT.

Posted by solhisharif on 10 July 2010

Assalamualaikum Wrt. Wbt. & Salam Hormat.

Berhubung isu pengharaman Modul ESQ 165 di Wilayah Persekutuan, ramai yang brtanya pendapat peribadi saya tentang ini. Saya pada asalnya tidak mahu menyatakan apa-apa kerana saya langsung tiada sebarang ikatan @ berkaitan penyampaian modul ESQ 165. Saya hanyalah alumni ESQ 165 sama seperti ribuan alumni yang lain di luar sana. Apatah lagi melihat kepada betapa kerdilnya saya untuk menyatakan sesuatu melibatkan hukum yang telah difatwakan oleh Ahlinya (Mufti). Saya bukanlah orang yang selayaknya! Namun, melihat kepada saya juga terlibat secara langsung dalam memberi latihan pembangunan manusia, saya menulis juga dengan niat bukan untuk memihak kepada mana-mana, tetapi hanya sekadar berkongsi apa yang sedang dirasai saat ini.

Saya berpendapat, Allah tidak melakukan sesuatu itu sia-sia. Setiap apa yang berlaku PASTI ada hikmahnya.. begitu juga dengan isu ini, saya amat yakin pasti ada hikmahnya.

Entah kenapa isu ini membawa ingatan saya kepada Peristiwa Perang Badar yang sungguh ulung. Bagaimana Allah membuat proses saringan untuk memilih tentera-tenteranya yang dijelaskan oleh-Nya melalui Al-Quran surah Muhammad ayat 20. Allah campakkan ke dalam hati mereka rasa bongkak, takabbur dan berbangga diri sehingga mereka mampu mengatakan alangkah baiknya jika diturunkan satu surah (dari Al-Quran yang memerintahkan kami berjuang)… lalu Allah mengizinkan kehendak itu melalui perintah mewajibkan perang jihad. Kemudian Allah campakkan pula ke dalam hati mereka rasa was-was, gerun dan takut sehingga terbeliak mata mereka kerana takutkan mati..

Maka bermulalah proses ‘penyaringan’ dari Allah agar tentera-tenteranya yg berkualiti sahaja maju ke depan untuk membawa Risalah Suci ini. Hasilnya, sejarah memahatkan sesuatu yang luar biasa di peperangan Badar. Biarpun kecil jumlah alumni yang menerima latihan/ tamrin dari RasululLah (setelah disaring Allah), namun tetap mampu menumpaskan pihak lawan dengan mudah! Daripada jumlahnya ramai, tetapi akhirnya bukan sahaja melemahkan jemaah bahkan memberi fitnah yang besar pula kepada agama Allah yg mulia ini.. Bukankah ini yang berlaku saat ini?

Barangkali apa yang berlaku terhadap ESQ 165 ini semacam ‘Spiritual Filter’ dari Allah utk membezakan atau menapis siapakah yang benar-benar jujur dan ikhlas dalam perjuangan ini. Sekaligus menyaring alumni-alumni ESQ 165 yg benar-benar berKUALITI sahaja untuk memperjuangkan Islam ataupun sebaliknya..

Kerana sekarang saya sendiri sudah mula kedengaran bahkan melihat juga, sudah ada yang berani memanggil Alim-Ulama (org yg Ahli) dengan panggilan ‘dia’ sahaja dek kerana tidak setuju dengan beberapa perkara… Perkataan ‘Dia’ itu yang keluar dari mulut orang awam biasa seolah-olah meletakkan alim-ulama tiada nilainya atau tidak penting. Tak kurang juga yang masing-masing mempertahankan hujah tanpa dalil yang nyata. Yang ada hanyalah cakap-cakap emosi dengan memek wajah yang menjelekkan dan nada suara yang memualkan. Ada juga yang sebaik keluar dari training, apabila diberi pandangan oleh alim-ulama yang lain (dengan niat untuk menambahkan lagi ilmunya), terus dikatanya alim-ulama itu salah. Yang benarnya hanyalah dia sahaja yang telah mengikuti training. SubhanalLah! kenapa ini semua boleh berlaku? Tertanya-tanya saya, ke mana hilangnya ADAB & AKHLAK yang telah sama-sama dipupuk dalam training dulu? Kenapa begitu mudah direntap-hilang sebaik datang ujian seperti ini? Sekali lagi, saya bercakap atas pengalaman saya sendiri yang melihat, mendengar, dan merasai.

Pada saya, mana mungkin orang yang jenis bercakap-cakap emosi tanpa dalil yang jelas mampu menjadi pejuang Allah yang hebat! Mana mungkin orang yang jenis ‘suka mengatakan orang lain salah dia seorang sahaja yang betul’ tanpa menjaga adab ikhtilaf mampu mengibar panji-panji Islam! mana mungkin! bahkan tidak mungkin! Hanya manusia yang benar-benar berKUALITI sahaja dipilih oleh Allah untuk urusan ini. Hanya manusia yang BERJAYA mengaplikasikan nilai-nilai mulia dalam hidupnya seharian dalam apa jua situasi (bukan dalam training sahaja) mampu mara ke hadapan.

Inilah ‘Spiritual Filter’ yang sungguh istimewa dari Allah dalam mendepani besarnya fitnah di akhir zaman hari ini. Semua pihak akan merasainya. Yang memberi hukum terasa hikmahnya, dan yang menerima hukum juga turut merasai hikmahnya. Semoga Allah terus membimbing kita dengan taufik dan hidayah-Nya..

Beberapa link berkaitan isu ini :-

1. http://www.zaharuddin.net/content/view/828/95/

2. http://ustaz.blogspot.com/2009/05/saya-tidak-menyukai-esq-165.html

3. http://gerakjalanesq.wordpress.com/2010/07/09/seputar-fatwa-haram-esq-di-malaysia/

4. http://www.scribd.com/doc/33870521/Fatwa-ESQ-Haram

2 Responses to “ISU MODUL ESQ 165: ‘SPIRITUAL FILTER’ DARI ALLAH SWT.”

  1. foxtrot juliet said

    ada check and balance

  2. alanafisah said

    Assalamu’alaikum…

    Buat julung kalinya dibawakan ke Malaysia !

    ESQ Parenting Seminar
    “Better Parenting for a Better World”

    Pada 10/10/10 (Ahad)
    di SACC, Shah Alam
    akan dibawakan khas oleh Pengasas Model ESQ, Dr.(H.C.) Ary Ginanjar Agustian..
    (Penerima pelbagai anugerah dalam bidang pembangunan dan pembentukan karakter)

    Harga : RM740
    Promosi : RM1180 utk suami&isteri (2 org) – terhad hanya untuk pasangan sahaja
    Untuk : Ibu, bapa, bakal ibu, bakal bapa, pendidik dan mereka yang berumur 18 tahun keatas dan yang ingin mengenali dan mengeluarkan potensi fitrah manusia yang luar biasa.

    Apa yang akan anda dapati dari seminar ini ialah :

    (i.) Fahami peranan & tanggungjawab sebenar sebagai ibubapa yang menjadi faktor utama pembentukan dan perkembangan personaliti anak.
    (ii.) Ketahui bagaimana cara untuk mendorong kecemerlangan karakter & potensi diri anak yang mungkin selama ini tanpa disedari kita telah menghalang anugerah Yang Maha Esa ini pada mereka.
    (iii.) Pendidikan anak tidak cukup hanya sekadar intelektual, maka singkaplah bagaimana cara untuk mencemerlangkan sumber emosi dan spiritual anak
    (iv.) Penyatuan perbezaan pasangan dalam mendidik anak.

    ”Berikan yang terbaik buat permata hati.. Ibubapa cemerlang dambaan setiap insan”

    Untuk pendaftaran dan informasi lebih lanjut tentang training ESQ, sila hubungi ESQ di talian: (03) 7728 1650 / 7725 1651,

    Terima kasih.

    Wassalam..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: