www.solhisharif.com

Redha-Mu Kemuncak Impianku…

PROGRAM JATIDIRI MASJID PERMATANG TINGGI ‘A’

Posted by solhisharif on 12 October 2009

11 Oktober 2009 (Ahad)

Antara peserta lelaki yang hadir ke program

Antara peserta lelaki yang hadir ke program

Jawatankuasa Masjid Permatang Tinggi ‘A’ telah menjemput kami untuk mengisi dua (2) slot motivasi kepada 90 orang pelajar-pelajar sekolah rendah dan menengah dari lima (5) buah sekolah di sekitar daerah Seberang Perai Utara (SPU) Pulau Pinang.

Bermula dari jam 9.00 pagi sehingga 1.00 petang, fokus penyampaian adalah berkaitan persediaan diri (rohani dan jasmani) sebagai pelajar dan keutamaan mengutamaan pandangan tuhan dari pandangan manusia.

Peserta wanita bermula dari darjah 1 hingga tingkatan 5

Peserta wanita bermula dari darjah 1 hingga tingkatan 5

Terima kasih kepada Y.Bhg. Tuan Haji Abd. Rahim (atau lebih selesa dengan panggilan Cikgu Rahim) selaku Pengerusi Qaryah Permatang Tinggi ‘A’ yang bertungkus-lumus mencari peserta dan sumbangan untuk menjayakan program ini. Biarpun usianya sudah menjengah lewat 60-an namun langsung tak menjadi satu masalah bersama-sama semua AJKnya bekerja keras membuat persiapan sebelum, semasa, dan selepas program berlangsung. Tertanya juga saya ke mana anak-anak muda/ belia di kawasan itu? Oh…. lupa saya. Program ini dilakukan pada hari ahad pagi. Susah sikit nak cari pemuda/ belia ‘bekerja’ pada waktu tu… Terasa malu saya bila melihat semangat mereka (orang-orang lama) kalau nak dibandingkan semangat anak-anak muda sekarang.

Sesi relax-relax... santai-santai...

Sesi relax-relax... santai-santai...

Sempat juga Cikgu Rahim berkongsi dengan saya dua (2) bahan yang baru untuk digunakan dalam training saya. Pertama; berkaitan gempa bumi yang berlaku di Padang, Indonesia yang menyamai 3 nas al-Quran. Kedua; sebuah buku yang baru dilancarkan karangan Y.A.B. Dato’ Sri Najib Tun Razak bertajuk “Helming the Times”. Buku ini berkisar tentang saranan beliau supaya orang melayu menakhoda zaman supaya tidak ketinggalan zaman. Syukur kepada Allah SWT. Semoga dibalas yang terbaik kepada usaha Cikgu Rahim. Insya-Allah, selesai sahaja proses research & development (R&D) ke atas bahan-bahan itu, saya akan muatkan dalam training saya.

Cikgu Rahim membuat kesimpulan ke atas semua slot yang saya sampaikan

Cikgu Rahim membuat kesimpulan ke atas semua slot yang saya sampaikan

Kepada semua peserta, semoga adik-adik peserta terus menjadi manusia yang ‘KHOIR..!!’ insya-Allah..

Leave a Reply

 
